Algemene voorwaarden van ebets GmbH
Algemene Voorwaarden
1. geldigheid
1.1. Voor alle rechtsverhoudingen tussen het bedrijf ebets GmbH, Schildorf 16, 4720 Kallham en haar contractuele partners, voor zover zij ondernemers zijn, zijn uitsluitend deze algemene voorwaarden van toepassing. Deze gelden ook voor alle toekomstige zakenrelaties, ook al wordt daar niet uitdrukkelijk naar verwezen.
1.2. Bijkomende overeenkomsten, voorbehouden, wijzigingen of aanvullingen op deze Algemene Voorwaarden dienen schriftelijk te zijn gemaakt om geldig te zijn; dit geldt ook voor eventuele afwijkingen van de schriftelijke vormvereiste.
1.3. Eventuele voorwaarden van de contractpartner die in strijd zijn met of afwijken van deze voorwaarden, zijn, ook als wij daarvan op de hoogte zijn, pas van kracht als zij door ons uitdrukkelijk en schriftelijk worden erkend.
1.4. Mochten afzonderlijke bepalingen van deze Algemene Voorwaarden – om welke reden dan ook – nietig zijn of geen onderdeel uitmaken van de overeenkomst, dan laat dit het bindende karakter van de overige bepalingen en de op basis daarvan gesloten overeenkomsten onverlet. De ongeldige bepaling zal worden vervangen door een geldige bepaling die de betekenis en het doel van de ongeldige bepaling zo dicht mogelijk benadert.
2. totstandkoming van een contract
2.1. Onze aanbiedingen zijn onder voorbehoud.
2.2. Een overeenkomst komt pas tot stand na onze schriftelijke (e-mail, fax, post) orderbevestiging.
3. omvang van de dienstverlening, vereiste kenmerken, orderverwerking en medewerkingsplicht van de klant
3.1. Indien wij sjablonen ter beschikking stellen (in het bijzonder monsters, proefdrukken, modellen, illustraties, voorontwerpen, schetsen, definitieve illustraties, penseelafdrukken, blauwdrukken en kleurenafdrukken), moeten deze door de klant worden gecontroleerd. Indien binnen drie dagen geen bezwaar door de klant wordt geuit, gelden de sjablonen als goedgekeurd.
3.2. Om technische redenen is het niet mogelijk om als sjabloon een getrouwe weergave van de uiteindelijke prestatie te geven. Inzendingen gelden derhalve slechts als garanties ten aanzien van het ontwerp, de kwaliteit, de eigenschappen, de geschiktheid voor een bepaald gebruik etc. van de dienst die de dealer op grond van dit punt verschuldigd is; de dealer geeft daarom geen garanties ter zake en geeft in het bijzonder geen garantie voor
- de exacte plaatsing en grootte van labels op producten;
- een exacte kleurovereenkomst tussen sjablonen en voltooide diensten, in het bijzonder een kleurverschil tot ΔE 3.0, ΔE 4.5 als de sjablonen alleen in elektronische vorm zijn goedgekeurd, wordt niet als een defect beschouwd;
- de technische eigenschappen, voor zover een naar de aard van de dienst te verwachten gemiddeld gebruik door afwijkingen niet noemenswaardig wordt aangetast;
- een specifiek materiaal of materiaalkwaliteit, mits het eindproduct ongeveer vergelijkbaar is met het origineel.
Indien de uiteindelijke prestatie daardoor ten aanzien van één of meer van deze eigenschappen afwijkt van het origineel, geldt deze afwijking als overeengekomen en levert zij geen gebrek op.
3.3. Bij leveringen gelden afwijkingen tot +/- 10% van de hoeveelheid als overeengekomen, zonder dat over- of onderleveringen een gebrek of contractbreuk opleveren. De aankoopprijs is echter afhankelijk van het daadwerkelijk geleverde aantal stuks.
3.4. Indien nodig is de klant verplicht om mee te werken, in het bijzonder om alle documenten, sjablonen en monsters te verstrekken die nodig zijn voor het verlenen van de dienst. Van alle omstandigheden die van belang zijn voor de uitvoering van de opdracht moeten wij onverwijld op de hoogte worden gesteld, ook al worden deze omstandigheden pas bekend tijdens de uitvoering van de opdracht. Eventuele kosten als gevolg van onjuiste, onvolledige of naderhand gewijzigde informatie (meerkosten, vertragingen, etc.) worden door de klant vergoed.
3.5. In het bijzonder is de klant verplicht de voor de uitvoering van de opdracht verstrekte documenten (foto's, logo's etc.) te controleren op eventueel bestaande auteursrechten, merkenrechten of andere rechten van derden. Wij zijn niet aansprakelijk voor enige inbreuk op dergelijke rechten. Mocht er wegens een dergelijke overtreding een claim tegen ons worden ingediend, dan zal de klant ons schadeloos stellen en schadeloosstellen.
3.6. Wij zijn echter niet verplicht om de door de klant verstrekte documenten, gegevens en informatie te controleren op volledigheid, juistheid en of deze geschikt zijn voor het beoogde doel, hetzij op zichzelf, hetzij in verband met door de klant in opdracht gegeven diensten, of inbreuk maken op de rechten van derden schenden of wettelijke bepalingen schenden (bijvoorbeeld Wet oneerlijke concurrentie, Wet productveiligheid, Wet merkenbescherming, etc.).
3.7. Tenzij anders overeengekomen, zijn wij niet verplicht om gegevens en andere documenten (schermen, films etc.) die in het kader van een bestelling/project zijn ontstaan of gegenereerd na het moment van levering van onze dienst op te slaan of anderszins ter beschikking te houden van de klant.
3.8. Bij twijfel zijn onze diensten deelbaar.
4. verfijning van de goederen van de klant
4.1. Indien zaken aan ons ter verwerking (“afwerking”) worden overgedragen, zijn wij gerechtigd deze verwerking zelf uit te voeren of gebruik te maken van de diensten van derden.
4.2. Voor door deze derden veroorzaakte schade zijn wij tegenover de klant slechts aansprakelijk in de omvang van onze eigen aanspraken op schadevergoeding jegens de derden.
4.3. Verzending naar en van dergelijke derden zal in de regel onverzekerd plaatsvinden, hetzij per post, expediteur, spoor of koeriersdienst, hetgeen de partijen overeenkomen als de gebruikelijke wijze van verzending. Indien de klant geen bijzondere afspraken maakt met betrekking tot het transportbedrijf, het soort verzending of het afsluiten van een transportverzekering, wordt het transport met een van deze soorten verzending geacht door de klant te zijn goedgekeurd en wordt in ieder geval voor rekening en risico van de klant.
4.4. Op de opslag van de goederen van de klant zijn de artikelen 44 tot en met 49 van de Oostenrijkse algemene voorwaarden voor expediteurs (AÖSp) van toepassing; Onze aansprakelijkheid voor opslagschade is echter ook beperkt tot opzet en grove nalatigheid. In overeenstemming met § 50 van de AÖSp verwerven wij een retentierecht op alle activa die door de klant zijn opgeslagen of op andere activa van de klant die onder onze controle staan.
4.5. Voor schade aan door de klant overhandigde kostbaarheden, dat wil zeggen voorwerpen met een waarde van meer dan € 250.00,-, zijn wij alleen aansprakelijk als de klant ons uitdrukkelijk de waarde ervan heeft medegedeeld en wij de schade opzettelijk of met opzet hebben veroorzaakt. grove nalatigheid. Wij zijn niet aansprakelijk als de waarde van deze artikelen niet is opgehelderd.
5. Prijzen/kostenramingen
5.1. De prijzen zijn gebaseerd op de kosten op het moment van de initiële prijsofferte. Mochten de kosten op het moment van levering of uitvoering stijgen, dan zijn wij gerechtigd de prijzen dienovereenkomstig aan te passen. In geval van twijfel zijn de vermelde prijzen eenheidsprijzen. De wettelijke BTW, belastingen en heffingen (bijv. ARA, ERA, …) worden bovendien in rekening gebracht.
5.2. Onze kostenramingen zijn doorgaans vrijblijvend, tenzij uitdrukkelijk is overeengekomen dat zij bindend zijn.
5.3. Alle diensten die niet uitdrukkelijk onder het overeengekomen honorarium vallen, worden afzonderlijk gefactureerd. Onkosten/contante uitgaven (bijvoorbeeld voor reizen, accommodatie, productie van modellen of monsters, …) worden afzonderlijk vergoed. Tenzij anders overeengekomen is het maken van templates niet bij de prijs inbegrepen en wordt € 60.00 per werkuur in rekening gebracht (exclusief materiaalkosten).
5.4. De betaling is volledig verschuldigd, zelfs als het contract niet wordt nagekomen om redenen die niet binnen onze verantwoordelijkheid vallen.
5.5. Voor zover wij onderworpen zijn aan de verplichtingen van een opdrachtnemer, geldt de compensatiebepaling van § 1168 para. 1 2e halve zin ABGB en de regel van risicoaanname van § 1168a 1e zin ABGB worden opgeheven.
5.6. Indien in verband met de levering vergoedingen, belastingen, douanerechten of andere heffingen worden geheven, zijn deze, evenals de transport- en leveringskosten, voor rekening van de klant, tenzij anders overeengekomen.
6. Data/vertraging
6.1. Afspraken over termijnen en data dienen schriftelijk vastgelegd of bevestigd te worden. Deadlines zijn doorgaans van toepassing op de verzending (zie punt 7.4.) van diensten, niet op de levering ervan aan de klant.
6.2. Tenzij anders overeengekomen, vindt de verzending door ons of door derden in Duitsland of in het buitenland, die wij gebruiken om de overeenkomst uit te voeren, plaats binnen 6 maanden na de orderbevestiging, maar als een drukvrijgave of goedkeuring door de klant vereist is, vanaf het moment dat het wordt uitgegeven.
6.3. Aanspraken wegens vertraagde levering kan de klant pas geldend maken nadat hij schriftelijk een bedenktijd van minimaal 14 dagen heeft gesteld, die op zijn vroegst begint met de ontvangst van een herinneringsbrief aan ons.
6.4. Als de respijtperiode zonder resultaat afloopt, kan de klant zich terugtrekken uit het contract. Een verplichting tot schadevergoeding op grond van wanprestatie bestaat slechts indien er sprake is van opzet of grove schuld aan onze zijde. Wij zijn geen rente verschuldigd over achterstallige betalingen.
6.5. Productie- en leveringsbelemmeringen waarvoor wij niet verantwoordelijk zijn (ook ten aanzien van derden in binnen- of buitenland waarvan wij gebruik maken om de overeenkomst uit te voeren) zoals overmacht, stakingen, bedrijfs- of leveringsstoringen, verkorting en verlies van werkuren, transportmoeilijkheden en officiële tussenkomsten zullen resulteren in een redelijke verlenging van de verzendtermijnen en -data. Hetzelfde geldt als de klant in gebreke is met de verplichtingen die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de opdracht (bijvoorbeeld het verstrekken van documenten of informatie) of als andere omstandigheden binnen de verantwoordelijkheidssfeer van de klant de naleving van de termijnen verhinderen. In dit geval wordt de overeengekomen datum ten minste voor de omvang van de vertraging uitgesteld, onverminderd het eventuele herroepingsrecht van onze kant overeenkomstig punt 10.
7. levering / transport / ophalen
7.1. Indien de klant tijdens onze kantooruren de diensten niet zelf ophaalt, geschiedt de levering af fabriek Kallham of aan een derde partij in Oostenrijk of in het buitenland waarvan wij gebruik maken om onze diensten uit te voeren, in ieder geval voor risico en – tenzij anders overeengekomen – op kosten van de klant (verkoop op bestemming). Het risico gaat ook over op de klant als wij verdere diensten verlenen (bijvoorbeeld montage).
7.2. Indien verzending op onze kosten is overeengekomen, dragen wij uitsluitend de transportkosten die conform § 33 AÖSp ontstaan tot het moment waarop de vervoerder de goederen voor acceptatie beschikbaar stelt in of op het transportmiddel. transport (bv. vrachtwagen, wissellaadbak, …) voor de ogen van de geadresseerde of, indien mogelijk, op het terrein van de geadresseerde. Het verplaatsen van goederen naar erven, op hellingen, naar kamers, stellingen en dergelijke is in ieder geval voor rekening van de klant.
7.3. In de regel worden de goederen verzonden per post, expediteur, spoor of koeriersdienst, hetgeen de partijen als gebruikelijke wijze van verzending overeenkomen. Indien de klant geen bijzondere afspraken maakt met betrekking tot het transportbedrijf of de wijze van verzending, wordt het transport met een van deze verzendingsmiddelen geacht door de klant te zijn goedgekeurd.
7.4. Tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen, gelden alle termijnen en data uitsluitend tot de verzending van de diensten af fabriek (dat wil zeggen overdracht aan het transportbedrijf) en zullen wij onze diensten niet als vaste transactie aanbieden.
7.5. Er bestaat in ieder geval geen verplichting om het goedkoopste vervoermiddel te gebruiken.
7.6. Deelleveringen zijn toegestaan.
7.7. Tenzij de klant in de bestelling of anderszins schriftelijk binnen 3 dagen na de orderbevestiging uitdrukkelijk verzoekt om voor zijn rekening een transportverzekering af te sluiten, worden de goederen onverzekerd verzonden op risico van de klant.
7.8. Indien de dienst klaar is voor verzending, maar de verzending wordt vertraagd om redenen die buiten onze verantwoordelijkheid vallen, gaat het risico over op de klant vanaf het moment dat de dienst gereed is voor verzending en hebben wij het recht om de klant 1% van het factuurbedrag in rekening te brengen. voor elke begonnen week vertraging of de bijkomende kosten (intresten, opslagkosten, …). Indien zelfafhaling is overeengekomen, geldt dit ook indien de klant de dienst niet binnen drie dagen na ontvangst van een verzoek tot afhaling of melding van gereedheid voor afhaling ophaalt.
8. Betalingsvoorwaarden
8.1. Onze facturen zijn netto contant betaalbaar, zonder enige aftrek vanaf de factuurdatum, en zijn, tenzij anders overeengekomen, betaalbaar binnen tien kalenderdagen na ontvangst van de factuur.
8.2. Facturering vindt plaats op basis van het daadwerkelijk geleverde aantal eenheden. De vergoeding is echter ook volledig verschuldigd (namelijk ter hoogte van het overeengekomen - eventueel gemiddelde - aantal eenheden) als de overeenkomst geheel of gedeeltelijk niet wordt uitgevoerd om redenen die niet binnen onze verantwoordelijkheid vallen.
8.3. Wij hebben het recht om naar eigen inzicht deelfacturen uit te reiken en vooruitbetalingen te eisen.
8.4. Betalingen kunnen uitsluitend met schuldbevrijdende werking worden gedaan op onze rekening vermeld op de factuur. Binnenkomende betalingen worden eerst verrekend met de kosten, vervolgens met de rente en ten slotte met het kapitaal.
8.5. Wissels en cheques worden slechts aanvaard op basis van uitdrukkelijk akkoord, zonder verplichting tot aanbieding en protest, en uitsluitend op grond van betaling.
8.6. Zelfs bij een louter objectieve betalingsachterstand is de klant een vertragingsrente verschuldigd ter hoogte van 8% boven de desbetreffende basisrente van de Europese Centrale Bank, maar minimaal 1% per maand. Eventuele kortingen, rabatten of andere voordelen worden geacht niet te zijn verleend in geval van wanbetaling of indien een insolventieprocedure tegen de klant wordt geopend. In geval van louter objectieve wanprestatie verbindt de klant zich ertoe alle kosten en uitgaven die verband houden met de inning van de vordering, zoals in het bijzonder incassokosten of andere noodzakelijke kosten voor een passende gerechtelijke actie, te dragen.
8.7. De klant heeft niet het recht zijn eigen vorderingen met onze vorderingen te verrekenen, indien deze niet door ons schriftelijk zijn erkend of door een rechter zijn vastgesteld. De klant heeft geen retentierecht.
8.8. Als er een insolventieprocedure tegen de klant wordt geopend, als er geen faillissementsprocedure wordt geopend tegen de activa van de klant vanwege een gebrek aan activa om de kosten te dekken, als een executieprocedure tegen de klant wordt gestart, als de financiële omstandigheden van de klant verslechteren, als kredietinformatie over de klant niet geheel onbezwaar is of als de klant in gebreke is met de betaling, hebben wij het recht om onmiddellijke betaling te eisen van alle geleverde diensten en gedeeltelijke diensten, inclusief die welke zijn verleend in het kader van andere met de klant gesloten overeenkomsten. Bovendien zijn wij in elk van deze gevallen gerechtigd verdere reeds door hem bevestigde leveringen afhankelijk te stellen van vooruitbetaling of zekerheidstelling, ook al is dit niet overeengekomen.
9. Eigendomsvoorbehoud
9.1. Wij behouden ons het eigendomsrecht op alle geleverde fysieke artikelen voor totdat de volledige betaling heeft plaatsgevonden.
9.2. Wij hebben het recht om, na voorafgaande kennisgeving, de overeenkomst op te zeggen en de gereserveerde goederen op te halen, als de klant, ook al is het maar objectief, in gebreke is met de nakoming van zijn verplichtingen, of als zich omstandigheden voordoen die onze vorderingen in gevaar brengen.
9.3. Bij doorverkoop van de gereserveerde goederen wordt overeengekomen dat de koopprijsvordering van de klant op derden tegelijkertijd aan ons wordt overgedragen ter waarborging van onze contractuele vorderingen op de klant.
10. Opzegging van de overeenkomst/annulering
10.1. In het bijzonder hebben wij het recht om de overeenkomst op te zeggen, als (i) de klant een niet louter onbeduidende contractuele verplichting schendt en ondanks een aanmaning en het stellen van een redelijke respijttermijn deze niet-nakoming niet herstelt, waarbij herhaalde schending van zelfs maar onbeduidende contractuele verplichtingen worden beschouwd als een wezenlijke contractbreuk, (ii) de dienst kan niet worden verleend om redenen waarvoor wij niet verantwoordelijk zijn, (iii) de financiële omstandigheden van de klant verslechteren aanzienlijk, (iv) er wordt een insolventieprocedure tegen de klant geopend of niet geopend vanwege een gebrek aan middelen om de kosten te dekken, of (v) er doet zich een overmachtssituatie voor die ons verhindert de dienst te verlenen.
10.2. De klant heeft het recht om zich uit het contract terug te trekken als wij een materiële verplichting op grove wijze schenden. Voor zover de contractuele toestand echter door ons kan worden hersteld of een vordering kan worden goedgemaakt, moet de klant ons daarvoor een termijn van minimaal 14 dagen gunnen. Deze termijn begint op zijn vroegst na ontvangst van een herinneringsbrief, waarin de klant de contractbreuk specificeert en uitdrukkelijk dreigt de overeenkomst op te zeggen.
10.3. In geval van ongerechtvaardigde herroeping van de overeenkomst of annulering van diensten vergoedt de klant ons alle reeds gemaakte kosten en de daaruit voortvloeiende kosten van minimaal 9% van de overeengekomen vergoeding, maar minimaal € 50.00. Wij hebben echter ook het recht om, naar eigen goeddunken, de overeengekomen vergoeding te betalen in overeenstemming met de bepalingen van het contract. § Sectie 1168 para. 1 Eerste halve zin ABGB.
11. industriële eigendomsrechten / gegevensbescherming
11.1. Tenzij schriftelijk anders overeengekomen, verlenen wij de klant voor de duur van de contractuele relatie een niet-exclusief gebruiksrecht (licentie voor het gebruik van het werk) op alle diensten, werkresultaten en creaties in verband met de betreffende opdracht, in het bijzonder op werken in de zin van de Auteurswet, zoals in het bijzonder op alle teksten, grafieken, afbeeldingen, lay-outs, ideeën, concepten, plannen, schetsen, reclamemateriaal, films, ontwerpen, ontwerpen, merken etc.. De materiële en ruimtelijke reikwijdte van dit gebruiksrecht hangt af van het doel van de individuele bestelling of de individuele maatregel.
11.2. Als wij gebruik maken van de diensten van derden, zullen wij ervoor zorgen dat er met deze derden passende overeenkomsten worden gesloten, zodat gewaarborgd is dat wij de gebruiksrechten op deze diensten verkrijgen in de zin van dit deel van het contract.
11.3. Wijzigingen aan diensten, werkresultaten en creaties, in het bijzonder aan werken in de zin van het auteursrecht, zijn alleen toegestaan met onze toestemming of die van de auteur.
11.4. De klant verkrijgt geen enkel gebruiks- en exploitatierecht totdat alle verschuldigde facturen volledig zijn betaald. Tot dit tijdstip heeft de klant uitsluitend na herroeping het recht om de dienst te gebruiken. Bij wanbetaling hebben wij het recht om de stopzetting van elk gebruik van de verleende diensten te eisen.
11.5. De klant verleent ons het recht om alle in het kader van de zakelijke relatie verzamelde en/of doorgegeven gegevens te gebruiken en te verwerken, in het bijzonder voor het maken van benchmarks. Er wordt verwezen naar punt 3.5.
11.6. Behoudens schriftelijke herroeping door de klant, wat op elk moment mogelijk is, hebben wij het recht om op onze eigen reclamemedia en in het bijzonder op onze internetwebsite met de naam en het bedrijfslogo naar de bestaande zakelijke relatie met de klant te verwijzen.
12. Sjablonen en monsters / Vertrouwelijkheid / Contractuele boete
12.1. Als wij na het aanmaken van sjablonen/monsters geen bestelling ontvangen of als de klant of wij ons terugtrekken uit het contract, blijven al onze diensten, in het bijzonder de sjablonen/monsters en hun inhoud, ons eigendom; de klant heeft geen recht op verder gebruik ervan, in welke vorm dan ook; de sjablonen/monsters moeten onmiddellijk worden geretourneerd. Het doorgeven van sjablonen/monsters aan derden, evenals de publicatie, verveelvoudiging, verspreiding of ander gebruik ervan is zonder onze uitdrukkelijke toestemming niet toegestaan.
12.2. Het is de klant bovendien verboden om verder gebruik te maken van de in sjablonen ingediende ideeën en concepten, ongeacht of de ideeën en concepten auteursrechtelijk beschermd zijn.
12.3. Indien de klant de verplichtingen onder dit punt 12 niet nakomt, is hij verplicht een buiten schuld contractuele boete van € 3,000.00,- te betalen. Een dergelijke contractbreuk wordt geacht bewezen te zijn als wij diensten, werken of andere creaties van derden of van de klant aanbieden waarin deze ideeën, concepten of sjablonen zijn gebruikt, of als wij het bestaan ervan bewijzen; In een dergelijk geval moet de klant bewijzen dat hij de overeenkomst niet heeft geschonden. Wij behouden ons het recht voor om claims voor schadevergoeding in te dienen die de contractuele boete overschrijden.
13. etikettering / reclame / exclusiviteit
13.1. Wij hebben het recht om op al het reclamemateriaal en bij alle reclamemaatregelen naar ons bedrijf en eventueel naar de auteur te verwijzen, zonder dat de klant daarvoor recht heeft op enige vergoeding.
13.2. Wij hebben het recht om afbeeldingen, schetsen, beschrijvingen, modellen, labels en andere details van de aan klanten geleverde diensten voor reclamedoeleinden te gebruiken; om bijvoorbeeld afbeeldingen op te nemen in zijn reclamemateriaal, aanbiedingen of internetaanwezigheid.
13.3. Tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen, krijgen klanten uitsluitend een niet-exclusief gebruiksrecht op de eigendomsrechten die verband houden met onze diensten en hebben zij dus geen recht op exclusief gebruik van onze diensten.
14 Garantie / Inspectieplicht / Wedstrijd
14.1. Ongeacht de informatie die de klant ons verstrekt overeenkomstig punt 3.4, bieden wij geen enkele garantie voor een bepaalde kwaliteit, bruikbaarheid of bruikbaarheid van onze diensten.
14.2. Punt 3.2 is van toepassing op de vastgelegde of doorgaans veronderstelde eigenschappen van de diensten, met name op basis van templates in de zin van punt 3.1.
14.3. De garantie wegens ongeschiktheid van de diensten van de dealer voor een specifiek gebruik wordt uitdrukkelijk uitgesloten.
14.4. Anders verliest de klant alle aanspraken die voortvloeien uit een defect (garantie, vermijding wegens fout, schadevergoeding, enz.) en is hij verplicht de prestaties van de dealer onmiddellijk en grondig te inspecteren en eventuele gebreken onverwijld schriftelijk te melden. maar uiterlijk binnen 3 werkdagen na levering, met een nauwkeurige omschrijving van de gebreken en het bijvoegen van passend bewijs van de gebrekkigheid.
14.5. Het ontlopen van contracten door een korting van meer dan de helft is uitdrukkelijk uitgesloten.
14.6. De omkering van de bewijslast volgens § 924 ABGB (Oostenrijks Burgerlijk Wetboek) op onze kosten is uitgesloten. Het bestaan van het gebrek op het moment van de overdracht, het tijdstip van ontdekking van het gebrek en de tijdigheid van de melding van het gebrek moeten door de klant worden bewezen.
14.7. De garantieperiode bedraagt 6 maanden en gaat in bij aanvaarding van de dienst door de klant (zelfafhaling of aanvaarding door het transportbedrijf) of bij gebreke van aanvaarding door de klant. De garantietermijn zal uiteindelijk voorbarig zijn als de klant of derden wijzigingen in de diensten aanbrengen of deze op onoordeelkundige wijze gebruiken, opslaan of anderszins behandelen.
14.8. De klant heeft niet het recht om betalingen op te schorten wegens onbeduidende gebreken of om betalingen op te houden die toe te schrijven zijn aan een deel van de goederen omdat een ander deel van de goederen aanzienlijke gebreken vertoont.
14.9. Eventuele garantieaanspraken worden opgeschort zolang de klant in gebreke is met betaling; deze opschorting staat echter het begin, het verloop en het verstrijken van de garantieperiode niet in de weg.
14.10/XNUMX Bij terechte en tijdige klachten heeft de klant slechts het recht de dienstverlening naar ons oordeel te verbeteren of te vervangen.
14.11. Indien de klacht gegrond is, zullen de gebreken binnen een redelijke termijn, welke tenminste 14 dagen bedraagt, worden verholpen. Verbetering zal, naar eigen goeddunken, plaatsvinden in onze fabriek of bij de klant. Als het defect wordt verholpen door verbetering in onze fabriek of door vervanging, worden de defecte services op de juiste manier verpakt en verzonden op risico van de klant, maar op onze kosten.
14.12/XNUMX De garantieperiode wordt niet verlengd of vernieuwd door verbetering of vervanging.
14.13. Wij hebben het recht om verbetering of vervanging van de dienst te weigeren als dit onmogelijk is of voor ons onevenredig hoge kosten met zich meebrengt. In dit geval kan de klant aanspraak maken op een prijsverlaging.
14.14. De klant is verplicht ons te ondersteunen bij het vaststellen en verhelpen van gebreken en ons in staat te stellen alle noodzakelijke maatregelen te nemen (zoals toegang, inzage van documenten etc.). Als de klant zijn verplichting om mee te werken aan het verhelpen van gebreken niet nakomt, is de bewering van eventuele claims die voortvloeien uit een gebrekkige dienst uitgesloten.
14.15. Indien bij het onderzoek van de geklaagde gebreken blijkt dat deze niet bestaan of niet onder onze garantieverplichting vallen, hebben wij het recht de diensten op risico en kosten van de klant aan de klant terug te sturen en de naar aanleiding van de onterechte klacht gemaakte kosten aan de klant factureren.
15. Schade
15.1. Wij zullen de ons opgedragen verplichtingen nakomen met inachtneming van de algemeen erkende rechtsbeginselen en zullen de klant tijdig informeren over eventuele risico's waarvan wij ons bewust zijn. Wij hebben echter geen kennis van een bepaald soort gebruik van onze diensten door de klant. Daarom hebben wij geen verplichting om de klant te onderzoeken of te informeren over de geschiktheid of veiligheid van zijn diensten voor bepaalde soorten gebruik.
15.2. Iedere aansprakelijkheid voor claims tegen de klant op grond van het reclamemateriaal, het gebruik van een handelsmerk of enige andere door ons geleverde dienst is uitdrukkelijk uitgesloten, indien wij aan onze informatieplicht hebben voldaan of indien wij dit niet konden en hoefden te doen. dergelijke risico’s onderkennen.
15.3. In het algemeen zijn wij in het kader van de wettelijke bepalingen alleen aansprakelijk voor schade als bewezen kan worden dat er sprake is van opzet of grove nalatigheid. Aansprakelijkheid voor lichte en eenvoudige grove nalatigheid is uitgesloten. De benadeelde partij moet het bestaan van flagrante grove nalatigheid of opzet bewijzen; van de omkering van de bewijslast overeenkomstig artikel 1298 ABGB wordt uitdrukkelijk afgezien.
15.4. Vergoeding van gevolgschade, louter financiële verliezen, winstderving en schade van derden is in alle gevallen uitgesloten; Schade mag uitsluitend op objectieve en abstracte basis worden berekend.
15.5. Vorderingen tot schadevergoeding moeten binnen zes maanden na kennisname van de schade en de schadelijdende partij bij de rechtbank worden ingediend, maar uiterlijk binnen één jaar na aanvaarding. Indien de klant met de aanvaarding in gebreke is, vangt de termijn aan met de overeengekomen oplevering; Indien een dergelijke overdracht niet is overeengekomen, gaat deze in op het moment waarop wij klaar zijn om voor de eerste keer te presteren. Iedere aansprakelijkheid voor schade die na het verstrijken van deze termijn wordt geclaimd of ontstaan, is uitgesloten.
15.6. Schadeclaims zijn beperkt tot het bedrag van de vergoeding die voor de specifieke dienst is overeengekomen, exclusief belastingen, indien dekking door een aansprakelijkheidsverzekering bestaat, met het overeenkomstige verzekerde bedrag.
15.7. Indien er door derden aanspraken tegen ons worden ingediend vanwege het gebruik van onze diensten door de klant (bijvoorbeeld doorgifte), zal de klant ons vrijwaren en schadeloos stellen.
16. Berichten
De klant gaat akkoord met de overdracht van gegevens en informatie per e-mail totdat deze schriftelijk wordt herroepen. Wij verzenden gegevens naar de klant in gestandaardiseerde formaten (Word, PDF).
17 Toepasselijk recht
De juridische relatie tussen ons en onze klanten wordt uitsluitend beheerst door het Oostenrijkse recht, met uitsluiting van collisieregels. De bepalingen van het VN-Verdrag inzake contracten voor de internationale verkoop van goederen zijn niet van toepassing.
18 Plaats van uitvoering en jurisdictie
18.1. De plaats van uitvoering is onze maatschappelijke zetel.
18.2. De bevoegde rechtbank voor alle geschillen die rechtstreeks tussen ons en onze klanten ontstaan, is de rechtbank met lokale en inhoudelijke jurisdictie voor Kallham.
In onze download gebied in de categorie “Catalogus en map” U kunt de algemene voorwaarden ook downloaden als PDF!